Plantaardige melk: een geweldig alternatief voor zuivel

3 mei 2019
Steeds meer mensen kiezen voor plantaardige melk. Maar welke voordelen hebben ze vergeleken met traditionele koemelk?

Of het nu gaat om allergieën, lactose-intolerantie of om ethische redenen, steeds meer mensen kopen plantaardige melk als alternatief voor zuivel. Vandaag gaan we je vertellen over de verschillende plantaardige melksoorten die er zijn, en hun gezondheidsvoordelen.

4 soorten plantaardige melk als alternatief voor zuivelmelk

1. Sojamelk

Sojamelk is in principe een combinatie van soja-extract en water. Je kunt het zelfs suikervrij krijgen, of in smaken als vanille, kokos en chocolade.

Het is ook een van de voedzaamste plantaardige melksoorten. Het bevat lecithine (dat helpt arteriosclerose te voorkomen), B-vitamines, calcium en fosfor. Het eiwit erin helpt ook om calcium aan je botten toe te voegen. Dit is belangrijk om osteoporose te voorkomen.

2. Zachte, romige amandelmelk

Een kopje amandelmelk

Amandelmelk is een ander geweldig plantaardig alternatief voor melk. Het is gemaakt van amandelen, water en meestal een soort zoetstof. Het levert ook tot 50% van je dagelijkse behoefte aan vitamine E.

Bovendien heeft het 1/3 minder calorieën dan een gemiddeld glas melk met 2% vet. Het enige nadeel is dat het weinig eiwitten bevat. Sojamelk en koemelk scoren hier allebei beter.

3. Rijstmelk

Alles wat je nodig hebt voor rijstmelk is gekookte rijst, bruine rijstmout en zetmeel. Het is vooral goed voor mensen met allergieën omdat er geen soja, noten of gluten in zitten.

Vergeleken met soja en koemelk is rijstmelk rijk aan koolhydraten en arm aan calcium en eiwitten. Het is ook te waterig om een goede melkvervanger te zijn, vooral als het gaat om het koken met melk.

4. Kokosmelk wordt steeds populairder

Een glas kokosmelk

Kokosmelk lijkt het meest op melk vanwege de textuur van kokosmelk. De smaak maakt het ook zeer geschikt voor desserts. Bovendien bevat het geen soja of gluten en bevat het veel kalium.

Kokosmelk bevat veel calorieën (dus het is geen goede keuze als je op dieet bent). Maar het is ook niet zo voedzaam als koemelk. Een glas kokosmelk bevat 1 gram eiwit en 100 mg calcium. Een glas koemelk daarentegen bevat 8 gram eiwit en 300 mg calcium.

Wist je al die dingen over plantaardige melk al? Misschien is dit gewoon het zetje in je rug die je nodig hebt om de overstap naar een van de melkalternatieven te maken.