Millennials en huisdieren: een ongewone relatie

Een echte realiteit van nieuwere generaties is hun neiging de verantwoordelijkheden van het ouderschap te verwarren met het verzorgen van een huisdier.
Millennials en huisdieren: een ongewone relatie

Laatste update: 10 juni, 2019

De interesse van millennials om eigenaren van huisdieren te worden, bereikt onverwachte hoogten. Waarom wordt het hebben van een huisdier plotseling populair? Wat verenigt millennials en huisdieren?

Millennials, ‘ouders’ van hun huisdieren

Je herinnert je misschien een film over een aantal tieners die gedurende een week voor een zak meel moesten zorgen alsof het een baby was. Het belangrijkste doel was om ze te laten zien hoe moeilijk het is om de juiste beslissingen te nemen als je een ouder bent terwijl je voor een kind moet zorgen, ook al is het maar een zak meel met de naam Todd.

Blijkbaar vervangen millennials dit levenloze object met hun huisdieren. Volgens een onderzoek uitgevoerd door het bureau van Gale, associeert 44% van de eigenaren het hebben van huisdieren als een manier om erachter te komen of ze klaar zijn om ouders te worden.

In veel gevallen zijn er verschillende gevallen waarin eigenaren een ouderachtige houding tegenover hun huisdieren aannemen. Het komt steeds vaker voor dat er op straat zinnen worden gehoord die naar huisdieren worden uitgesproken.

Bijvoorbeeld: “Goed gedaan, dat is wat ik graag zie” of foeteren ze door te zeggen, “heb ik je niet al duizend keer gezegd om dat niet te doen?” Deze zinnen, die meestal tussen ouders en hun kinderen worden gehoord, worden nu door jongeren voor hun honden gebruikt.

De markt heeft strategieën bedacht om van deze paternalistische trend te profiteren en heeft gereageerd door duizenden soorten speelgoed, prijzen, accessoires en huisjes te produceren die elk jaar een enorme hoeveelheid winst maken.

Huisdieren studeren nu af aan hun trainingsscholen (met hun klassenfoto) en dragen kersttruien. Ze hebben zelfs hun eigen verjaardagstaarten.

Gevolgen van deze nieuwe relatie

hond op de bank

Het gebeurt nu wereldwijd dat de aandacht van millennials zich nu veel meer richt op hun huisdieren. Ondanks de krappe financiële situatie waarin veel mensen leven.

Volgens The Washington Post is er een gestage daling van jongere mensen die geïnteresseerd zijn in het kopen van een huis, een auto of het krijgen van kinderen. Het aantal millennials dat ervoor kiest om een huisdier te krijgen is echter helemaal niet afgenomen.

De zware financiële situatie waarmee veel jonge mensen tegenwoordig worden geconfronteerd, is gedeeltelijk verantwoordelijk voor deze verandering. Ze reizen, veranderen vaker van baan dan vorige generaties en geven de voorkeur aan minder lange termijn verantwoordelijkheden, meestal vanwege de onzekerheid die hun leven beheerst.

Het feit dat ze thuis de voorkeur geven aan een hond of kat is niet het enige gevolg van deze trend. Millennials en hun huisdieren zijn ook verantwoordelijk voor de verschuiving van dierenrechten. Dit is zeker in de wereld van de politiek duidelijk geworden.

In Spanje is er een partij die dieren vertegenwoordigt die bekend staan als PACMA en die voortdurend groeien. Hoewel ze nog steeds geen institutionele vertegenwoordigers hebben, hebben ze tijdens de laatste verkiezingen 286.702 stemmen gekregen. Gelukkig is de verwachting dat het aantal kiezers tijdens de volgende verkiezingen zal toenemen.

PACMA-stemmers zijn gestegen vanwege het feit dat het nog steeds geen enkele positie in de regering heeft gewonnen. Mensen zijn echter nog steeds optimistisch.

Millennials verwennen hun huisdieren

In de Verenigde Staten is de huisdierenindustrie verantwoordelijk voor een winst van 63 miljard dollar. Tegenstrijdig genoeg geeft 76% van de millennials in dit land toe dat ze tijdens het winkelen voor hun huisdieren geld ‘verspillen’. Ze geven zelfs meer geld uit aan hun huisdieren dan aan zichzelf.

Hoewel dit goed is voor de huisdierenindustrie, moeten mensen in gedachte houden dat hun huisdieren geen kinderen zijn. Ze begrijpen niet wanneer ze worden gecomplimenteerd of uitgescholden (ze negeren waarschijnlijk zelfs hun eigenaar wanneer dat gebeurt) en ze kunnen de genegenheid van een echt persoon niet vervangen.


Deze tekst wordt alleen voor informatieve doeleinden aangeboden en vervangt niet het consult bij een professional. Bij twijfel, raadpleeg uw specialist.