Dieren en marketing: wat zijn merkmascottes?

27 oktober 2019
Merkmascottes helpen mensen zich beter met de bedrijfsfilosofie te identificeren. Het helpt ze om persoonlijker te worden, in plaats van een anoniem bedrijf.

Al vele jaren gebruiken veel van ’s werelds grootste internationale bedrijven merkmascottes als een manier om wie ze zijn als een bedrijf te vertegenwoordigen en om de harten van het publiek te veroveren. Dit concept is enorm succesvol geweest en het maakt merkmascottes tot een van de meest aantrekkelijke en effectieve marketingtools.

De hedendaagse technologie stelt bedrijven in staat om veel aantrekkelijkere personages te creëren, waardoor ze meer realistische uitingen en manieren krijgen, zodat het publiek op een dieper emotioneel niveau met hen om kan gaan.

In een steeds competitiever wordende digitale markt is het vermogen om het vertrouwen en de sympathieën van het publiek te winnen een belangrijk voordeel.

Wat zijn merkmascottes?

Merkmascottes, ook wel bedrijfsmascottes genoemd, zijn personages die speciaal zijn ontworpen om een specifiek merk te vertegenwoordigen.

Via hen kan een bedrijf zijn eigen unieke persoonlijkheid ontwikkelen, die het vervolgens via marketingcampagnes kan publiceren. Deze campagnes spreken het publiek meestal op een emotioneel of humoristisch niveau aan.

Bedrijfsmascottes worden niet alleen gebruikt om producten te verkopen of de verschillende aangeboden diensten te promoten. Hun belangrijkste doel is om met het publiek te communiceren en de bedrijfswaarden door te geven. Ze tonen het unieke verkoopargument van het bedrijf. Het net dat beetje extra dat klanten in hun dagelijks leven ten goede komt.

Als ze zorgvuldig ontworpen en gebruikt zijn, dan kunnen deze mascottes het hele merk vertegenwoordigen. Sommige merkmascottes zijn zelfs zo succesvol geweest dat ze herkenbaarder zijn geworden dan het bedrijfslogo zelf.

Beroemde merkmascottes

Om te laten zien hoe symbolisch een merkmascotte kan worden, hebben we vier mascottes geselecteerd die zijn gegroeid om het hart en de ziel van de bedrijven die ze vertegenwoordigen te symboliseren. Laten we dus eens kijken naar enkele van de beroemdste mascottes van de afgelopen decennia.

1. Merkmascottes van Disney: Mickey Mouse

Merkmascottes van Disney Mickey en Minnie Mouse

Hoewel Mickey oorspronkelijk gewoon de hoofdpersoon was in enkele van de vroegste werken van Walt Disney, wonnen zijn charisma en charme al snel de harten van het publiek. Hij werd al snel Disney’s merkmascotte.

Mickey maakte zijn eerste verschijning in de jaren 1920, in de korte film Stoomboot Willie. Zelfs meer dan 90 jaar na zijn creatie is de charismatische muis nog steeds een favoriet bij de fans. Hij is ongetwijfeld symbolisch voor het hele Disney-merk.

2. Het Duracell konijntje

De eerste verschijning van het kleine Duracell-konijntje op televisie in de jaren zeventig trok vrijwel onmiddellijk de aandacht van het publiek. Vriendelijk en energiek, het personage was populair bij mensen van alle leeftijden, maar vooral bij kinderen. Dit is dus niet echt verrassend, gezien het feit dat konijnen een van de populairste huisdieren voor kinderen zijn.

Dankzij hun kleine roze konijntje kon Duracell aantonen dat ze niet alleen batterijen verkochten. Ze verkochten namelijk onvermoeibare energie en vitaliteit. En wie van ons heeft niet gewenst dat we meer energie hadden om de dagelijkse uitdagingen aan te gaan die het leven naar ons toegooit?

3. Tony de tijger, koning van Kellogg’s

Close-up van een tijger

Als je een paar decennia terug in de tijd zou reizen, dan zou je ontdekken dat de gewoonte om suikerachtige ontbijtgranen op basis van maïs te eten in veel delen van de wereld een vrij nieuw fenomeen was. Voor veel mensen was het zelfs een goed voorbeeld van hoe de Amerikaanse manier van leven snel mondiaal werd.

Tony de Tijger is dan ook ontworpen om kinderen aan te spreken. De doelmarkt voor de ontbijtgranen van Kellogg’s. Zijn fysieke uiterlijk en gedurfde persoonlijkheid wilden echter ook het idee overbrengen dat de granen van Kellogg meer bevatten dan alleen suiker en koolhydraten.

Ze waren namelijk een bron van kracht en energie. Hoewel dit misschien discutabel is, is het succes van Tony de Tijger dat zeker niet.

4. Ronald McDonald

We konden niet over merkmascottes praten zonder Ronald McDonald te vermelden. Dit is ook de perfecte gelegenheid om erop te wijzen dat niet alle merkmascottes dieren zijn.

In de loop der jaren is de beroemdste clown aller tijden erin geslaagd de boodschap te verspreiden dat McDonald’s synoniem is met geluk. In het verleden heeft de Ronald McDonald Foundation de mascotte ook gebruikt in haar liefdadigheidscampagnes, als een manier om een gevoel van solidariteit onder de consumenten te creëren.

Ondanks de controverse rond fastfood, is het gebruik van McDonald’s merkmascotte in recente marketingcampagnes onvergetelijk geweest.

  • Es.scribd.com/document. 2005. Mascota, identidad organizacional. Extraído de:https://es.scribd.com/document/163706791/La-mascota-representacion-grafica-de-la-identidad-organizacional-pdf
  • Universidad de Londres. Diseño de la identidad corporativa. Extraído de: https://nuqleo.files.wordpress.com/2011/11/diseno_identidad_corporativa_londres.pdf